کد مطلب:26216
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:39
روش تربيتي اسلام از ديدگاه قرآن و احاديث چگونه است؟
اسلام، تمام افراد انسان را از هر خانوادهاي كه باشند قابل تربيت ميداند و معتقد است اصول فضائل در نهاد هركس به صورت استعداد و زمينه وجود دارد و در اثر تربيت و مراقبت لازم مربيان، استعدادهاي نهفته شكوفا ميشود و دارنده، به مسير سعادت و شايستگي رهبري ميگردد و اين موضوعي است كه آيات زيادي از قرآن روي آن تأكيد ميكند، اينك نمونهاي از اين آيات:
«و نفس وما سواها فالهمها فجورها و تقويها». شمس/8 ـ9.
«و هديناه النجدين». بلد/1.
[آيا راه خير و شر (حق و باطل) را به او ننموديم] و همچنين است آيات ديگري كه به طور روشن بر اين حقيقت دلالت ميكنند و ميرسانند كه اصول فضائل، همچون نهال در نهاد بشر كاشته شده است .
بنابراين وظيفه مربي و معلم اخلاق، تنها، كشف استعدادهاي نهفته و شكوفا ساختن آنها است مثل او، مثل باغباني است كه جهت پرورش گلها، نخست زمين را از هر لحاظ آماده ميسازد، و بذر را در زمين مساعد، ميكارد، و با مراقبت لازم، گلهاي زيبا را پرورش ميدهد، مربي و معلم هم، محيط مساعد براي پرورش استعدادهاي نهفته و فضائل انساني فراهم ميآورد، و با پرورش و تقويت استعدادهاي مثبت، افراد صالح و شايسته به جامعه تحويل ميدهد.
اميرمؤمنان(ع) آنجا كه درباره يكي از وظايف بزرگ پيامبران الهي كه بيدار كردن فطريات بشر است، سخن ميگويد، چنين ميفرمايد:
«فبعث فيهم رسله و واتر انبيائه ليستأدوهم ميثاق فطرته و يذكروهم منسي نعمته و يحتجوا عليهم بالتبليغ و يثيروا لهم دفائن العقول». (نهج البلاغه/خطبه1).
] خداوند پيامبران خود را در ميان مردم برانگيخت، و آنان را يكي پس از ديگري فرستاد تا آنها وفاي آن پيماني را كه در نهاد بشر با دست خلقت بسته شده، از مردم بخواهند، و نعمتهاي فراموش شده خدا را يادآوري كنند و با فعاليت هاي تبليغي خود، نيروهاي عقلاني نهفته را برانگيخته و بهكار اندازند[.
از اين جهت خداوند، به پيامبر خود امر ميكند، مردم را به آنچه در روح آنان نهفته است، متذكر سازد، آنجا كه ميفرمايد:
«فذكر انما انت مذكر». ] اي رسول خدا، تو مردم را (به حكمتها و نعمتهاي الهي) متذكر ساز كه وظيفه تو همين است[.
و همچنين در آيه ديگر ميفرمايد:
«فاقم وجهك للدين حنيفاً فطرت الله التي فطر الناس عليها لاتبديل لخلق الله ذلك الدين القيم، و لكن اكثر الناس لايعلمون». روم/30.
(به آئين حنيف رويآور، واز آن فطرت پاكي كه خداوند تمام بشر را با آن فطرت آفريده است، پيروي كن، هيچ تغييري در خلقت خدا نيست، اين است آئين استوار، ولي مردم از حقيقت آن آگاه نيستند).
آنچه در نهاد بشر به وديعه گذاشته شده دين به معني وسيع آن است كه شامل: عقيده و اخلاق و فضائل و كمالات انساني ميباشد.
در روايتي كه (فريقين) سني و شيعه نقل كردهاند، پيامبر گرامي فرمود:
«ما من مولود الا يولد علي الفطره ثم ابواه يهودانه اوينصرانه او يمجسانه ثم قال فطره الله التي فطر الناس عليها». (تفسير برهان/3/361 ؛ التاج الجامع للاصول/4/180).
] هر مولودي با فطرت توحيد متولد ميشود وبعد، پدر و مادرش او را يهودي و يا مسيحي ويا مجوسي بار ميآورند، سپس فرمود: «فطرتي كه خداوند همه افراد بشر را با آن فطرت آفريده است» [.
مباني حكومت اسلامي
آية الله جعفر سبحاني
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.